Démocratie & Socialisme
Navigation

Palestine

Contorsions diplomatiques

jeudi 10 octobre 2013 par Philippe Lewandowski

 
Nous reproduisons ici la chronique Palestine de notre ami Philippe Lewandowski parue dans le numéro de septembre de la revue Démocratie&Socialisme.

La mise en relations de diverses annonces survenues sur la scène du grand théâtre politique présenté par les mass médias au cours de l’été 2013 laisse entrevoir une intrigue qui s’avère plus inquiétante que porteuse d’espérance. Le début s’en avère pourtant des plus prometteurs, car il semble constituer un premier pas de l’Europe pour traduire ses discours par des actes.

Les nouvelles règles de la coopération européenne [1]

Le Journal Officiel de l’Union Européenne rappelle d’abord que les territoires palestiniens occupés depuis 1967, à Jérusalem, dans le reste de la Cisjordanie, ou dans le Golan syrien, ne peuvent en aucun cas être considérés comme israéliens. De nouvelles règles fixées pour tout projet de coopération avec des organismes israéliens à partir du 1er janvier 2014 en tiennent logiquement compte :

« Aucune entité israélienne (organisme, entreprise, association, université…) ne pourra faire l’objet d’une aide de l’UE pour une activité se déroulant partiellement ou totalement dans les territoires occupés par Israël. Quant aux instruments financiers (prêts, garanties), ils ne pourront être accordés qu’aux entités n’ayant aucune activité dans les territoires occupés. La Commission rappelle également les conclusions du Conseil Européen de décembre 2012, selon lesquelles tous les accords entre l’UE et Israël doivent indiquer de manière explicite qu’ils ne sont pas applicables aux territoires palestiniens occupés. » [2]

Cette dernière précision est des plus importantes : dorénavant, les documents contractuels entre organismes européens et organismes israéliens comporteront donc obligatoirement une référence à des frontières, ce qui est nettement plus significatif que l’expression idéologique et floue de « terre d’Israël » (Eretz Israël) à l’honneur dans le discours sioniste.

D’où les fulminations de Netanyahou, bel et bien acculé. Mais, comme dans les westerns, la cavalerie US vole à son secours.

La reprise des « négociations » sous l’impulsion des États-Unis

La reprise des « négociations » entre le gouvernement israélien et une « Autorité palestinienne » dont il est possible de s’interroger sur la représentativité [3] s’ouvre sous de curieux augures :
- Elle s’effectue « au forceps » après plusieurs voyages de l’émissaire américain John Kerry dont les pressions s’avèrent pour le moins déséquilibrées. Alors que les Israéliens multiplient les provocations et poursuivent sans vergogne leur politique de nettoyage ethnique et de « judéisation » forcenée (annonces de nouvelles implantations et de construction de voies ferrées dans les territoires occupés, entraves aux aides civiles – en particulier européennes - européennes aux Palestiniens, regroupement et urbanisation forcée des bédouins du Néguev… ), c’est aux Palestiniens que les Américains demandent de faire preuve de compréhension, et de pas refuser ce qu’il est indécent d’appeler une main tendue.
- Silence radio à peu près total sur les manifestations palestiniennes opposées à cette reprise de discussions, réprimées par les forces de police qui semblent s’échiner à mettre fin à toute forme de résistance (y compris, voire surtout non violente) à l’occupation. Les clans dirigeants du Fatah paraissent bien seuls à défendre une pseudo-option que refusent une société civile mobilisée mettant en œuvre et appelant à une résistance concrète (campagne BDS) ainsi que plusieurs organisations (non seulement le Hamas, mais également le FPLP et le FDPLP).
- L’absence de toute référence aux questions fondamentales que rappelle Alain Gresh sur son blog n’est pas anodine : « Les frontières de 1967 serviront-elles de base aux négociations ? La colonisation cessera-t-elle (elle n’a cessé à aucun moment depuis Oslo, même pas quand Israël avait annoncé son gel) ? A qui seront attribuées les sources d’eau en Cisjordanie ? Que deviendront les réfugiés palestiniens ? Autant de questions sans réponse, et pour cause. » [4]

Ainsi que l’explique le journaliste indépendant Ben White, « Il n’existe aucune bonne raison de se réjouir de pourparlers si gravement biaisés en faveur d’une partie lesquels, indépendamment de leur issue, protègent Israël pour qu’il n’ait aucun compte à rendre sur ses orientations politiques d’apartheid continuelles. Il existe d’autres options pour aller de l’avant. Plus vite elles seront prises en compte, plus vite le cadre colonial basé sur les « compromis » du puissant pourra être remplacé par un processus de paix digne de ce nom. » [5]

Un pas en avant, deux pas en arrière ?

En fait, ce qui est présenté comme des négociations ressemble beaucoup plus à ce qu’on pourrait appeler un contre-feu allumé dans l’urgence pour tenter de protéger l’injustifiable. Ilan Pappe expose ainsi les scénarios en jeu :

« Israéliens et Étasuniens veulent développer ce que j’appelle le « Plan A » et empêcher qu’on ne réalise un « Plan B ». Le « Plan A » prévoit que les entretiens avec les Palestiniens avancent avec un Israël maître de la situation dans les Territoires occupés et libre d’étendre ses colonies, et l’Autorité palestinienne d’Abu Mazen engagée à empêcher le développement de toute forme de résistance, pas seulement armée, à l’occupation militaire. Le « Plan B » par contre est celui où les Palestiniens s’adressent aux autorités internationales pour obtenir la réalisation de leurs droits et demandent que soient sanctionnés l’occupation et les crimes qu’elle commet. Le « Plan B » inclut une Europe plus consciente des droits des Palestiniens, et, peut-être, une nouvelle révolte populaire palestinienne contre l’oppression. Pour empêcher que démarre le « Plan B », Washington et Tel Aviv relanceront toujours le « processus de paix », c’est-à-dire le « Plan A », qui est celui du dialogue pour le dialogue sans perspective de solution fondée sur la légalité internationale. Israéliens et Etasuniens veulent développer ce que j’appelle le « Plan A » et empêcher qu’on ne réalise un « Plan B ». Le « Plan A » prévoit que les entretiens avec les Palestiniens avancent avec un Israël maître de la situation dans les Territoires occupés et libre d’étendre ses colonies, et l’Autorité palestinienne d’Abu Mazen engagée à empêcher le développement de toute forme de résistance, pas seulement armée, à l’occupation militaire. Le « Plan B » par contre est celui où les Palestiniens s’adressent aux autorités internationales pour obtenir la réalisation de leurs droits et demandent que soient sanctionnés l’occupation et les crimes qu’elle commet. Le « Plan B » inclut une Europe plus consciente des droits des Palestiniens, et, peut-être, une nouvelle révolte populaire palestinienne contre l’oppression. Pour empêcher que démarre le « Plan B », Washington et Tel Aviv relanceront toujours le « processus de paix », c’est-à-dire le « Plan A », qui est celui du dialogue pour le dialogue sans perspective de solution fondée sur la légalité internationale. » [6]

Plutôt que de se plier une fois de plus aux contorsions de la diplomatie israélo-américaine, l’Union Européenne et la France se devraient de défendre la voie d’une solution fondée sur cette légalité. Il en va de la crédibilité des valeurs qui sont censées être les leurs.

Notes

[1] Journal officiel de l’Union Européenne du 19-07-2013 , consulté le 23-08-2013.

[2] AFPS (Association France Palestine Solidarité), 17-07-2013 , consulté le 23-08-2013.

[3] Le mandat présidentiel de Mahmoud Abbas, qui courait jusqu’au 8 janvier 2009, a été prolongé par l’OLP le 16 décembre 2009 « jusqu’à de nouvelles élections » qui ne se sont toujours pas tenues. Voir notamment Ahmed Moubarak Al-Khalidi, consulté le 24-08-2013.

[4] Alain Gresh, « Un processus de paix « vital »… pour Israël », consulté le 24-08-2013.

[5] Ben White, « Un processus de paix qui protège Israël », consulté le 24-08-2013.

[6] Michele Giorgio, entretien avec Ilan Pappe, in Afrique Asie, consulté le 24-08-2013.

0 | 20
Forum, nombre total de sujets : 36
Cliquez sur le titre d'un message pour le lire
 
Forum
 Contorsions diplomatiques 27 février 2017, par Corrine
Definitely believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks
 Contorsions diplomatiques 5 février 2017, par Hollie
What’s up every one, here every one is sharing these knowledge, thus it’s pleasant to read this weblog, and I used to go to see this webpage all the time.
 Contorsions diplomatiques 7 février 2017, par Lashunda
Appreciating the time and energy you put into your blog and in depth information you offer. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed material. Fantastic read ! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.
 Contorsions diplomatiques 17 février 2017, par Kassandra
Wonderful beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how can i subscribe for a blog web site ? The account aided me a appropriate deal. I were a little bit familiar of this your broadcast offered vivid clear idea
 Contorsions diplomatiques 1er février 2017, par Reggie Coldiron
No matter if some one searches for his necessary thing, therefore he/she needs to be available that in detail, so that thing is maintained over here.
 Contorsions diplomatiques 1er février 2017, par Genie Souza
I seriously love your blog.. Pleasant colors & theme. Did you create this web site yourself ? Please reply back as I’m planning to create my very own website and would love to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Cheers !
 Contorsions diplomatiques 19 mars 2017, par Dario
I do not even understand how I ended up right here, however I assumed this post was once good. I do not recognize who you might be however certainly you’re going to a famous blogger when you are not already. Cheers !
 Contorsions diplomatiques 19 mai 2017, par Candelaria
Appreciation to my father who shared with me concerning this web site, this webpage is in fact remarkable.
 Contorsions diplomatiques 29 janvier 2017, par Arlene
Your way of explaining everything in this piece of writing is truly good, all be able to without difficulty understand it, Thanks a lot.
 Contorsions diplomatiques 25 février 2017, par Alethea
With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation ? My site has a lot of unique content I’ve either authored myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any methods to help stop content from being ripped off ? I’d genuinely appreciate it.
 Contorsions diplomatiques 28 février 2017, par Dann
Hi there, I read your new stuff daily. Your humoristic style is witty, keep it up !
 Contorsions diplomatiques 2 mars 2017, par Malorie
I was able to find good info from your blog articles.
 Contorsions diplomatiques 28 janvier 2017, par Fatima
I visited multiple websites however the audio feature for audio songs existing at this web site is truly superb.
 Contorsions diplomatiques 25 janvier 2017, par Genie
It’s hard to find educated people in this particular subject, but you seem like you know what you’re talking about ! Thanks
 Contorsions diplomatiques 22 janvier 2017, par Kristine
Very rapidly this site will be famous among all blog visitors, due to it’s pleasant posts
 Contorsions diplomatiques 2 mars 2017, par Claudio Hutchinson
Magnificent website. A lot of useful info here. I’m sending it to a few pals ans additionally sharing in delicious. And obviously, thank you for your sweat !
 Contorsions diplomatiques 14 mars 2017, par Willis
Hi there to all, it’s really a good for me to pay a visit this web site, it contains helpful Information.
 Contorsions diplomatiques 15 janvier 2017, par Kazuko Dodds
Hey ! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers ? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to stop hackers ?
 Contorsions diplomatiques 15 février 2017, par Kristin Cann
This information is invaluable. When can I find out more ?
 Contorsions diplomatiques 26 mars 2017, par Phillipp Noble
Asking questions are in fact pleasant thing if you are not understanding anything totally, but this piece of writing presents nice understanding even.
 Contorsions diplomatiques 14 janvier 2017, par Kam
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your website provided us with valuable info to work on. You’ve done a formidable job and our entire community will be thankful to you.
 Contorsions diplomatiques 13 janvier 2017, par Anitra Costello
I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was curious what all is required to get set up ? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny ? I’m not very internet savvy so I’m not 100% certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Kudos
 Contorsions diplomatiques 7 mars 2017, par Demi
Great blog ! Is your theme custom made or did you download it from somewhere ? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine. Please let me know where you got your design. With thanks
 Contorsions diplomatiques 12 janvier 2017, par Lesley
Howdy this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding skills so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated !
 Contorsions diplomatiques 13 février 2017, par Nadine
Excellent site you’ve got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I really appreciate individuals like you ! Take care !!
 Contorsions diplomatiques 16 février 2017, par Tommy
I am truly grateful to the holder of this website who has shared this fantastic article at at this time.
 Contorsions diplomatiques 1er mai 2017, par Shelia Woodriff
It’s going to be ending of mine day, but before finish I am reading this wonderful piece of writing to improve my know-how.
 Contorsions diplomatiques 1er mai 2017, par Fredric
I know this website offers quality depending content and extra material, is there any other web page which gives these information in quality ?
 Contorsions diplomatiques 18 février 2017, par Virgie

I was curious if you ever considered changing the page layout of your blog ?

Its very well written ; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.

Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.

Maybe you could space it out better ?

 Contorsions diplomatiques 8 mars 2017, par Angela
You should take part in a contest for one of the most useful websites on the web. I’m going to highly recommend this website !
 Contorsions diplomatiques 25 mars 2017, par Christian Woodley
Hey There. I found your blog the usage of msn. This is a really neatly written article. I will make sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful info. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.
 Contorsions diplomatiques 14 mars 2017, par Tahlia
Hello there ! I could have sworn I’ve visited this site before but after browsing through many of the posts I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back frequently !
 Contorsions diplomatiques 12 janvier 2017, par Kitty
Wow, awesome weblog layout ! How lengthy have you ever been blogging for ? you make running a blog glance easy. The full look of your site is wonderful, let alone the content material !
 Contorsions diplomatiques 9 janvier 2017, par Arnette Ortega
hello !,I really like your writing very a lot ! proportion we keep up a correspondence extra about your article on AOL ? I require a specialist on this area to resolve my problem. May be that’s you ! Taking a look forward to peer you.
 Contorsions diplomatiques 7 février 2017, par Erma
I am extremely impressed along with your writing talents as smartly as with the layout on your blog. Is this a paid subject or did you customize it your self ? Anyway keep up the nice quality writing, it’s uncommon to see a nice blog like this one nowadays..
 Contorsions diplomatiques 18 février 2017, par Joleen
naturally like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to tell the reality on the other hand I will definitely come back again.
 Contorsions diplomatiques 11 mars 2017, par Winnie
Does your website have a contact page ? I’m having trouble locating it but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.
 Contorsions diplomatiques 4 mars 2017, par Leanne

Right here is the right website for anyone who wants to find out about this topic. You understand a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really would want to_HaHa). You certainly put a new spin on a subject that’s been discussed for decades.

Excellent stuff, just wonderful !

 Contorsions diplomatiques 12 février 2017, par Donna
Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your further write ups thank you once again.
 Contorsions diplomatiques 7 mars 2017, par Jeannette
First off I would like to say superb blog ! I had a quick question which I’d like to ask if you don’t mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your head before writing. I’ve had trouble clearing my mind in getting my ideas out there. I do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually lost simply just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints ? Appreciate it !
 Contorsions diplomatiques 7 janvier 2017, par Kristan

Simply desire to say your article is as astounding. The clarity to your publish is simply spectacular and that i could think you are knowledgeable on this subject. Fine together with your permission allow me to take hold of your feed to keep updated with imminent post.

Thanks a million and please continue the gratifying work.

 Contorsions diplomatiques 11 février 2017, par Leticia
Hi, Neat post. There is an issue along with your site in web explorer, might test this ? IE still is the market leader and a good portion of other people will pass over your excellent writing due to this problem.
 Contorsions diplomatiques 11 mars 2017, par Cliff
Thanks for sharing your thoughts on dating. Regards
 Contorsions diplomatiques 22 mars 2017, par Cedric
Nice post. I used to be checking continuously this weblog and I am inspired ! Very helpful info specifically the closing phase :) I handle such info a lot. I used to be looking for this particular information for a long time. Thanks and good luck.
 Contorsions diplomatiques 29 avril 2017, par Rosaura Marquardt
This post presents clear idea in support of the new visitors of blogging, that truly how to do running a blog.
 Contorsions diplomatiques 30 avril 2017, par Alice
Hello there ! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly ? My website looks weird when viewing from my iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve this problem. If you have any suggestions, please share. Thank you !
 Contorsions diplomatiques 1er janvier 2017, par Lenard Kujawski
What’s up to every one, since I am in fact keen of reading this web site’s post to be updated on a regular basis. It contains pleasant stuff.
 Contorsions diplomatiques 31 décembre 2016, par Israel
It is the best time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I’ve read this publish and if I could I wish to counsel you some attention-grabbing things or suggestions. Perhaps you can write subsequent articles relating to this article. I want to learn even more things approximately it !
 Contorsions diplomatiques 6 février 2017, par Ralf Fielding
Hi there, always i used to check blog posts here in the early hours in the break of day, as i like to learn more and more.
 Contorsions diplomatiques 17 février 2017, par Clarita Primeaux
Hey there this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated !
 Contorsions diplomatiques 27 décembre 2016, par Wilton
Hi there Dear, are you genuinely visiting this web page daily, if so afterward you will absolutely take good knowledge.
 Contorsions diplomatiques 25 décembre 2016, par Steven Swanton
You really make it seem really easy along with your presentation but I in finding this topic to be actually something which I think I’d by no means understand. It seems too complicated and very broad for me. I’m having a look ahead in your subsequent put up, I’ll try to get the hang of it !
 Contorsions diplomatiques 25 décembre 2016, par Parthenia McCallum
Nice answers in return of this question with firm arguments and telling all concerning that.
Loading
Abonnez-vous à la revue "Démocratie & Socialisme"
Abonnez-vous à la lettre de D&S par courriel
Rejoindre le groupe des amis de  D&S sur lacoopol.fr
Au boulot ! La chronique de Gérard Filoche dans l'Humanité Dimanche