Démocratie & Socialisme
Navigation

Tribune

Face à la panne et à Le Pen

jeudi 28 août 2014 par Eric Thouzeau, Gérard Berthiot, Gérard Filoche, Jean-Jacques Chavigné, Jean-Yves Lalanne, Johann Cesa, Virginie Houadec

 
Ce texte est paru en tribune libre dans le quotidien Libération le 25 août 2014 sous le titre « l’avenir de la gauche se joue maintenant et avant tout au PS ».

Contrairement aux engagements du candidat Hollande, la politique menée dans notre pays est plus favorable au Medef qu’aux salariés. Alors que la gauche avait tout pouvoir pour combattre la finance elle a fait des choix libéraux et cela aboutit à la « panne » qui vient d’être reconnue par Michel Sapin et à l’échec du gouvernement Valls 1 après seulement 147 jours.

« Hors de question de changer de politique », clame le Premier ministre agitant le mot « réforme » comme un hochet (« Nous devons réformer, réformer inlassablement »), mais l’inanité de son discours n’a d’égale que son entêtement. Il nous traite d’« d’irresponsables », nous, la gauche socialiste, qui proposons depuis 2 ans une alternative. Mais ce qui est « irresponsable » c’est de ne pas prendre acte de la situation, de ne pas être pragmatique, de ne pas corriger le cap. Manuel Valls avait obtenu 5,6 % des voix aux primaires socialistes mais c’est, hélas, la politique qu’il préconisait alors qui est appliquée et qui vient de faire éclater son premier gouvernement. Elle divise la gauche, la majorité parlementaire, le parti socialiste, aussi surement que le gouvernement mis en place le 2 avril dernier.

Il va falloir y mettre un coup d’arrêt au PS et à l’assemblée, car c’est une orientation minoritaire, injuste pour les salariés, inefficace économiquement, suicidaire pour la gauche. 40 % du BN du PS s’y est opposé depuis le 18 février, puis des milliers de socialistes, puis 100 députes, puis des ministres…

L’austérité en Europe conduit à la déflation

La Commission européenne affirme son ambition de transformer les 17 pays de la zone euro en 17 « Allemagne ». C’est absurde puisque l’excédent commercial de l’Allemagne se nourrit du déficit commercial de la France, de l’Italie, de l’Espagne… Le résultat de cette absurdité est sous nos yeux : la Grèce, l’Espagne et le Portugal sont exsangues, l’Italie est en récession, le PIB de l’Allemagne recule de 0,2 % au deuxième trimestre et la croissance de la France est nulle. Les économies européennes sont au bord de la déflation. En France, la courbe du chômage a continué sa hausse avec 5,9 millions de demandeurs d’emplois (toutes catégories, outre mer inclus). La pauvreté touche 9 millions de personnes et la précarité devient le lot commun : 83,7 % des embauches se font en CDD.

L’austérité en France aggrave la dette publique

Un paradoxe majeur saute aux yeux : la politique d’austérité menée au nom de la diminution des dettes publiques, produit l’effet inverse. La dette publique a augmenté de 85,9 % du PIB fin 2011 à 93,5 % fin 2013, soit près de 150 milliards d’euros !

Il ne sert à rien d’enfoncer des portes ouvertes en proclamant que « la France n’a pas à demander la permission de l’Allemagne de ne pas respecter l’objectif de 3 % de déficit en 2015 ». C’est tout simplement un fait ! Michel Sapin a concédé déjà que ce sera 4 % en 2014, avec une croissance zéro dans les 6 premiers mois et 0,5 % sur l’année.

Austérité et réformes structurelles sont les deux faces d’une même tragédie

Les « réformes structurelles » sont des Robins des Bois à l’envers puisqu’elles redistribuent les richesses au profit du patronat en lui accordant, avec le pacte de responsabilité, 41 milliards d’euros de cadeaux fiscaux, chèque sans facture, sans contrepartie en termes d’investissement ou d’emplois. Michel Sapin s’indigne, aujourd’hui, que l’investissement des entreprises soit à la baisse et que le patronat ne tienne pas ses engagements. Mais c’est précisément là où le bât blesse : aucun engagement ne lui a été demandé !

Ces réformes agissent dans le même sens récessif et déflationniste que les politiques d’austérité. Elles entraînent la stagnation des salaires : le Smic n’a reçu aucun « coup de pouce » depuis 2012, au nom de la baisse du « coût du travail ». L’ANI du 11 janvier 2013 devenu la loi Sapin du 14 juin qui permet aux entreprises de licencier plus facilement exerce une pression à la baisse sur les salaires. Le coût de la réforme des retraites est assumé par les salariés et les retraités. Cela pèse sur la consommation et les « carnets de commande » des entreprises sont vides. Les attaques contre le droit du travail (fragilisation des contrats de travail, refus d’amnistier les syndicalistes, remise en question de l’indépendance de l’inspection du travail, suppression des élections prud’homales, proposition de gel des seuils sociaux ou « simplification » du code du travail) vont dans le même sens.

Quant à la réforme territoriale, elle achoppe sur de vraies questions : l’effet récessif qu’ont les baisses de dotations de l’Etat aux collectivités et de nouveaux déséquilibres entre les territoires.

L’avenir de la gauche se joue maintenant : vite un congrès du Parti socialiste !

« Il n’y a jamais une seule politique possible » avait affirmé François Hollande en 2012. En effet, il existe à l’Assemblée nationale une majorité rose, rouge, verte pour mener une autre politique - de gauche. Non au pouvoir personnel, pas question de dissolution, il faut l’unité de la gauche et le pouvoir au Parlement ! Les députés peuvent et doivent obliger l’exécutif. Pour une politique qui commencerait par suspendre le pacte de responsabilité et refuser de mettre en œuvre les « réformes structurelles » exigées par la Commission européenne. Une politique qui engagerait une vraie réforme fiscale et relancerait sans tarder la construction de logements répondant aux normes d’isolation thermique qu’exige l’indispensable transition énergétique. Une politique de relance des salaires, de contrôle des licenciements, de réduction de la durée du travail et de redistribution des richesses.

Cap suicide ou cap à gauche. Le choix d’un gouvernement Valls II est une vaine fuite en avant. En face, l’avenir de la gauche ne se joue pas seulement au Parlement mais aussi au Parti Socialiste qui n’a jamais voté « la politique de l’offre », encore moins celle de « baisse du coût du travail ». Les militants du Parti socialiste doivent pouvoir mettre leur veto à l’actuelle politique imposée par l’exécutif. L’exigence d’un congrès avant l’été 2015 est un minimum démocratique. Electeurs des primaires socialistes, vous êtes majoritairement mécontents de la politique actuelle du gouvernement, venez nous aider en adhérant aujourd’hui au Parti socialiste, afin de changer de cap. Il est encore temps de « réussir le quinquennat » !

Gérard Filoche membre du BN du PS, Jean-Jacques Chavigné, Éric Thouzeau, Virginie Houadec, Johann Cesa, Gérard Berthiot, Jean Yves Lalanne, membres du CN, animateurs MLG (Maintenant la gauche) et de la revue « Démocratie et socialisme ».

0 | 20 | 40 | 60
Forum, nombre total de sujets : 80
Cliquez sur le titre d'un message pour le lire
 
Forum
 Face - la panne et - Le Pen 10 mars 2017, par Teri
I’m really enjoying the design and layout of your website. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme ? Outstanding work !
 Face - la panne et - Le Pen 22 mars 2017, par Lena Blundell
I absolutely love your website.. Great colors & theme. Did you build this web site yourself ? Please reply back as I’m trying to create my own website and would like to learn where you got this from or just what the theme is named. Cheers !
 Face - la panne et - Le Pen 8 février 2017, par Tammie

Usually I do not learn post on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to try and do so !

Your writing taste has been amazed me. Thanks, very great article.

 Face - la panne et - Le Pen 4 février 2017, par Lamar Stonge
This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I’ve shared your site in my social networks !
 Face - la panne et - Le Pen 1er février 2017, par Coleman
That is really fascinating, You’re an excessively skilled blogger. I have joined your feed and look forward to in search of more of your fantastic post. Additionally, I have shared your web site in my social networks
 Face - la panne et - Le Pen 11 février 2017, par Tracee
Greetings from Florida ! I’m bored to death at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I really like the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, awesome blog !
 Face - la panne et - Le Pen 16 février 2017, par Katharina

Howdy ! This post could not be written any better !

Looking at this article reminds me of my previous roommate ! He continually kept preaching about this. I am going to forward this information to him. Fairly certain he’ll have a very good read. I appreciate you for sharing !

 Face - la panne et - Le Pen 17 février 2017, par Ruby
hello !,I love your writing very so much ! percentage we keep in touch extra approximately your article on AOL ? I require a specialist on this area to solve my problem. May be that’s you ! Having a look forward to peer you.
 Face - la panne et - Le Pen 11 mars 2017, par Preston
It’s in reality a nice and useful piece of info. I am happy that you simply shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.
 Face - la panne et - Le Pen 5 mars 2017, par Christena
Amazing ! This blog looks just like my old one ! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors !
 Face - la panne et - Le Pen 7 mars 2017, par Brooks
Howdy ! Would you mind if I share your blog with my twitter group ? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Many thanks
 Face - la panne et - Le Pen 31 janvier 2017, par Lourdes

Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.

I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post.

I’ll certainly comeback.

 Face - la panne et - Le Pen 30 janvier 2017, par Thelma Peter
This web site certainly has all of the information I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.
 Face - la panne et - Le Pen 29 janvier 2017, par Yanira
Thanks for sharing your thoughts on g. Regards
 Face - la panne et - Le Pen 27 janvier 2017, par Elizbeth
Hello Dear, are you actually visiting this website regularly, if so after that you will without doubt obtain nice know-how.
 Face - la panne et - Le Pen 17 février 2017, par Jorge Frome
Very good information. Lucky me I discovered your blog by chance (stumbleupon). I’ve book-marked it for later !
 Face - la panne et - Le Pen 18 février 2017, par Halley
I enjoy looking through a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing for me to comment !
 Face - la panne et - Le Pen 24 février 2017, par Douglas
Hey there ! This post couldn’t be written any better ! Reading through this post reminds me of my good old room mate ! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing !
 Face - la panne et - Le Pen 24 février 2017, par Bobbye
I’ve been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts on this sort of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i’m happy to exhibit that I have an incredibly good uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I such a lot indisputably will make certain to don ?t forget this site and provides it a look on a continuing basis.
 Face - la panne et - Le Pen 24 février 2017, par Aundrea
Hello, i believe that i saw you visited my weblog so i came to go back the desire ?.I am attempting to to find things to enhance my site !I guess its good enough to use some of your ideas !!
 Face - la panne et - Le Pen 2 mars 2017, par Veola Conover
Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back ! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone !
 Face - la panne et - Le Pen 27 janvier 2017, par Ashley
Hey there ! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone ! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts ! Carry on the superb work !
 Face - la panne et - Le Pen 7 février 2017, par Jerilyn
I just like the valuable info you supply to your articles. I’ll bookmark your weblog and test again right here regularly. I’m moderately sure I will be told many new stuff right here ! Best of luck for the following !
 Face - la panne et - Le Pen 26 janvier 2017, par Catharine

Hi ! Would you mind if I share your blog with my zynga group ?

There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Many thanks

 Face - la panne et - Le Pen 22 mars 2017, par Shayla
It’s actually very complex in this full of activity life to listen news on TV, thus I simply use the web for that purpose, and get the most recent news.
 Face - la panne et - Le Pen 14 janvier 2017, par Gennie Mate
Hi there to every one, the contents present at this web site are actually amazing for people experience, well, keep up the nice work fellows.
 Face - la panne et - Le Pen 7 février 2017, par Kami
Hi this is somewhat of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated !
 Face - la panne et - Le Pen 14 février 2017, par Darnell
I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for excellent information I was looking for this info for my mission.
 Face - la panne et - Le Pen 10 mars 2017, par Tristan Louat
This piece of writing offers clear idea in favor of the new users of blogging, that actually how to do running a blog.
 Face - la panne et - Le Pen 10 mars 2017, par Marianne
If you are going for finest contents like I do, only pay a visit this web site every day for the reason that it presents quality contents, thanks
 Face - la panne et - Le Pen 13 mars 2017, par Leo
You really make it seem really easy together with your presentation but I to find this matter to be really one thing which I believe I might never understand. It kind of feels too complex and very large for me. I’m taking a look ahead in your next put up, I will attempt to get the grasp of it !
 Face - la panne et - Le Pen 16 février 2017, par Nancy

You really make it appear so easy together with your presentation but I find this matter to be actually something which I think I would never understand.

It sort of feels too complex and extremely extensive for me. I am taking a look forward to your next put up, I’ll try to get the dangle of it !

 Face - la panne et - Le Pen 14 janvier 2017, par Kimberly Maple
Greetings ! I’ve been following your website for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Austin Texas ! Just wanted to mention keep up the excellent work !
 Face - la panne et - Le Pen 13 janvier 2017, par Lauri
Howdy ! Would you mind if I share your blog with my twitter group ? There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks
 Face - la panne et - Le Pen 11 janvier 2017, par Finn
Hello colleagues, its impressive post on the topic of teachingand fully defined, keep it up all the time.
 Face - la panne et - Le Pen 12 février 2017, par Christa
I want to to thank you for this good read !! I definitely loved every little bit of it. I’ve got you book-marked to look at new stuff you post_
 Face - la panne et - Le Pen 12 février 2017, par Pearlene

These are truly impressive ideas in concerning blogging.

You have touched some pleasant things here. Any way keep up wrinting.

 Face - la panne et - Le Pen 10 janvier 2017, par Janessa
I constantly spent my half an hour to read this weblog’s posts everyday along with a mug of coffee.
 Face - la panne et - Le Pen 6 janvier 2017, par Peter
Magnificent goods from you, man. I’ve take into accout your stuff previous to and you are just too fantastic. I really like what you’ve got right here, really like what you’re stating and the best way through which you assert it. You are making it enjoyable and you continue to take care of to stay it smart. I can’t wait to read far more from you. That is actually a tremendous website.
 Face - la panne et - Le Pen 17 février 2017, par Mathew
It’s going to be end of mine day, except before end I am reading this wonderful piece of writing to increase my knowledge.
 Face - la panne et - Le Pen 3 janvier 2017, par Lesley Swain
Thanks a lot for sharing this with all folks you really understand what you are talking approximately ! Bookmarked. Kindly also visit my site =). We will have a link trade agreement among us
 Face - la panne et - Le Pen 27 décembre 2016, par Maxine Lamilami
What’s Going down i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads. I hope to give a contribution & assist different users like its aided me. Good job.
 Face - la panne et - Le Pen 24 décembre 2016, par Aaron Talbot
Do you have a spam problem on this blog ; I also am a blogger, and I was wondering your situation ; many of us have developed some nice practices and we are looking to trade techniques with other folks, please shoot me an e-mail if interested.
 Face - la panne et - Le Pen 18 février 2017, par Roxie Hertzler
Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading ? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.
 Face - la panne et - Le Pen 10 mars 2017, par Paulina
For the reason that the admin of this site is working, no doubt very rapidly it will be well-known, due to its feature contents.
 Face - la panne et - Le Pen 20 décembre 2016, par Agnes
Hi there ! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form ? I’m using the same blog platform as yours and I’m having trouble finding one ? Thanks a lot !
 Face - la panne et - Le Pen 5 février 2017, par Elouise
Thanks designed for sharing such a nice opinion, post is good, thats why i have read it fully
 Face - la panne et - Le Pen 21 mars 2017, par Adrienne
Hi there, I log on to your blogs on a regular basis. Your story-telling style is witty, keep up the good work !
 Face - la panne et - Le Pen 17 février 2017, par Tiffiny Pomeroy
Hello ! Do you use Twitter ? I’d like to follow you if that would be ok. I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.
 Face - la panne et - Le Pen 19 mars 2017, par Gerardo Oreilly
Somebody essentially help to make seriously posts I would state. That is the first time I frequented your website page and thus far ? I surprised with the analysis you made to make this actual publish amazing. Magnificent task !
Loading
Abonnez-vous à la revue "Démocratie & Socialisme"
Abonnez-vous à la lettre de D&S par courriel
Rejoindre le groupe des amis de  D&S sur lacoopol.fr
Au boulot ! La chronique de Gérard Filoche dans l'Humanité Dimanche