Démocratie & Socialisme
Navigation

Zone euro

Vers une reprise durable ?

mercredi 7 octobre 2015 par Clémentine Frondeuse

 
Nous reproduisons ici un article paru dans la revue Démocratie&Socialisme n°227 de septembre 2015.

Le gouvernement fait le pari du retour de la croissance économique pour réduire le chômage. La baisse des cours des matières premières (surtout du pétrole) et les taux d’intérêt très bas maintenus par la Banque centrale européenne expliquent une grande part du léger frémissement dans la zone euro. Ce dernier laisse ainsi penser qu’une reprise durable pourrait se profiler.

Cependant, un véritable retour de la croissance économique ne peut pas reposer que sur des facteurs extérieurs et la politique monétaire.

Le contexte international et les choix politiques mis en place dans la zone euro laissent au contraire présager d’une dynamique économique qui restera peu soutenue dans les mois à venir, à l’image de la stagnation de la croissance française au deuxième trimestre.

Un contexte macroéconomique international fragile

Le contexte international, avec le ralentissement de la croissance en Chine et le risque d’un retournement aux Etats-Unis, pèse sur les exportations européennes. Malgré des signes de rebond, la croissance américaine repose en effet sur une bulle boursière qui a permis de soutenir la consommation et sur la baisse du dollar, qui a amélioré la compétitivité. Le retournement boursier en Chine fait courir le risque d’une nouvelle crise financière, les liquidités abondantes qui ont été déversées en Europe et aux Etats-Unis étant venues plutôt trouver une utilisation dans les placements financiers que pour financer l’activité économique.

Ensuite, cette incertitude joue sur les anticipations des acteurs économiques, ce que Keynes appelait les « esprits animaux ». Les entrepreneurs retardent leurs investissements et les ménages tendent à constituer une épargne de précaution plutôt que de dépenser leurs revenus, ralentissant ainsi l’activité économique.

Une politique monétaire qui vient nourrir les activités spéculatives

L’Union européenne n’a pas pris les mesures nécessaires pour lutter contre les causes de la crise de 2008. La zone euro s’est dotée de plusieurs outils qui ont permis d’éviter un risque de contagion de la crise grecque, mais à un prix très lourd pour ce pays du fait des contreparties imposées (politique de rachat de titres de la BCE, mécanisme européen de stabilité, les opérations monétaires sur titres qui consistent en un programme d’achat de dettes souveraines par la BCE). Cependant, la régulation des marchés financiers reste largement insuffisante, ce qui expose l’Union à un risque d’instabilité.

La politique monétaire accommodante menée par la BCE (rachat de titres et taux d’intérêt très faibles) a bien contribué à enrayer la chute de l’activité, mais elle porte également le risque d’une nouvelle crise financière. Les liquidités abondantes sont essentiellement dirigées vers l’achat d’actifs financiers et non pas le financement de l’investissement productif. La recherche de la rentabilité financière à court terme continue de dominer les comportements économiques, les nécessaires mesures n’ayant pas été prises (séparation des activités bancaires, nouvelles normes de gouvernance des entreprises…).

Par ailleurs, les taux d’utilisation des capacités de production des entreprises restent inférieurs à leur moyenne de longue période. Associé à une incertitude sur la conjoncture qui reste très forte, elles n’ont donc pas intérêt à s’endetter pour financer de nouveaux investissements. Si elle n’est pas accompagnée d’une politique budgétaire de soutien à l’activité et aux revenus des ménages, la politique monétaire risque donc in fine de se traduire par l’émergence de nouvelles bulles spéculatives.

Une régulation financière très largement insuffisante

Alors qu’un mouvement favorable à un renforcement de la régulation avait émergé après la faillite de Lehman Brothers et la propagation de la crise financière, les rapports de forces tendent à nouveau à s’inverser. Le nouveau commissaire européen en charge de la régulation financière, Jonathan Hill, a abandonné le projet de placer les activités les plus risquées des banques dans des filiales isolées et se montre très prudent sur le renforcement des exigences en capital.

Les ratios de fonds propres et les contraintes en capital, les filets de sécurité, demandés aux banques restent insuffisants pour réellement limiter les risques. L’une des principales limites actuelles repose sur les modalités de détermination des risques. Ce sont les banques elles-mêmes qui fixent, par des modèles internes de calcul, les risques qu’elles encourent sur les marchés et qui en déduisent le niveau de fonds propres nécessaires pour couvrir ces risques. Ce modèle d’autorégulation a montré ses limites et il revient à la BCE de fixer un seuil minimum de capital pour financer les activités risquées. Les banques continuent par ailleurs de financer leurs activités risquées en recourant largement à l’endettement. Aujourd’hui, il reste une trentaine d’institutions bancaires globales systémiques, pour lesquels des difficultés individuelles sont d’ordre à créer une crise internationale.

Les marchés financiers restent également opaques. Les chambres de compensation, organismes financiers qui ont pour objectif d’éliminer les risques de contreparties sur les marchés dérivés en surveillant les positions des acheteurs et des vendeurs et en exigeant un dépôt de garantie lors des transactions, ont vu leur rôle accru. Cependant encore un tiers des transactions de produits dérivés n’y transite pas. Ces marchés restent donc très largement non régulés.

Pour lutter contre les mouvements spéculatifs, la zone euro doit également se doter d’une réelle taxation sur les transactions financières.

Une politique d’austérité contreproductive

Au niveau macroéconomique, l’Europe s’enfonce dans des choix politiques qui brident toute possibilité de réelle reprise. L’objectif de réduction des déficits publics et de la dette devient l’alpha et l’oméga de la politique économique. Loin de produire les résultats attendus, ce choix idéologique, reposant sur l’idée que l’intervention de la puissance publique est inefficace pour relancer la production et l’emploi, bride toute possibilité de réelle reprise et accroît les inégalités. Le recul de la protection sociale et des services publics pèse sur le revenu des ménages et donc sur la consommation. En réduisant les débouchés des entreprises, le recul de la consommation se traduit par celui de l’investissement. Les effets récessifs d’une telle politique provoquent une augmentation du chômage, de la précarité et des inégalités. Ils font plus que compenser les mesures d’économies budgétaires mise en place (baisse des pensions de retraites, des prestations sociales, des traitements des fonctionnaires, privatisations…) et se traduisent par, une augmentation des déficits publics… Ainsi, selon les estimations de la commission européenne, le PIB de la Grèce devrait reculer de 2,3% en 2015 et 1,3% en 2016. Difficile dans ces conditions de redresser le solde budgétaire…

De telles politiques sont donc bien éloignées d’un raisonnement macroéconomique cohérent et relèvent plus de l’idéologie pure et simple : l’Etat est inefficace et seul le développement du secteur privé peut ramener la croissance. La dette est considérée comme un frein à la croissance et l’Etat social comme un obstacle. Pourtant, la dette, lorsqu’elle s’accompagne des investissements nécessaires à la préparation de l’avenir, est un instrument efficace pour relancer durablement l’activité.

Réorienter l’Europe

L’Union européenne doit investir dans la recherche, l’enseignement supérieur, l’innovation, l’éducation et pour préserver son modèle social. Ces dépenses contribuent à construire la croissance et les emplois demain. Comme le souligne Joseph Stiglitz, l’accroissement des inégalités qui résulte de la crise, de l’explosion des revenus financiers d’un côté et de la stagnation des salaires de l’autre, du recul dans de nombreux pays de la protection sociale, limite les hausses de revenus et donc celle de la consommation et de la croissance.

L’Union européenne doit se donner les moyens de relancer une croissance économique durable et créatrice d’emplois. Face aux enjeux de la transition énergétique et du développement durable, il serait de la responsabilité des dirigeants européens de mettre en œuvre une politique industrielle ambitieuse. Permettre le développement des énergies renouvelables, lancer une réelle politique de croissance bleue, investir dans des bâtiments plus économes en énergie, les pistes existent. Un premier pas a été tenté avec le plan Juncker. Mais ce dernier est largement insuffisant, en ne dégageant que très peu de crédits nouveaux, en ne faisant pas confiance aux collectivités territoriales qui sont pourtant proches des acteurs de terrain et portent des projets novateurs.

0 | 20 | 40 | 60 | 80 | 100 | 120 | 140 | 160 |...
Forum, nombre total de sujets : 886
Cliquez sur le titre d'un message pour le lire
 
Forum
 Vers une reprise durable ? 18 mars 2017, par Brodie
Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your next write ups thanks once again.
 Vers une reprise durable ? 12 février 2017, par Florentina
It’s very effortless to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this paragraph at this site.
 Vers une reprise durable ? 7 février 2017, par Armand
I am not sujre where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for magnificent info I waas lookig for this information for my mission.
 Vers une reprise durable ? 15 mars 2017, par Verlene Henninger
Si deseo a mejorar el conocimiento simplemente sigan visitando este página web y estar actualizado con la caliente actualización de noticias publicado aquí.
 Vers une reprise durable ? 5 février 2017, par Janet
Hey ! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization ? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Many thanks !
 Vers une reprise durable ? 2 février 2017, par Christina
I’m extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself ? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays.
 Vers une reprise durable ? 11 février 2017, par James
If some one wishes expert view concerning blogging after tat i advise him/her to pay a visit this web site, Keep up the nice job.
 Vers une reprise durable ? 18 février 2017, par Cyrus
you are truly a good webmaster. The website loading speed is amazing. It kind of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you have done a fantastic process in this subject !
 Vers une reprise durable ? 1er février 2017, par Isaac

I know this if off topic bbut I’m looking into starting my own bblog and was curious what all is requirewd to get set up ? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny ? I’m not very web smart so I’m not 100% positive.

Anny tips or advice would be greatly appreciated. Many thanks

 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
Specially the way you have put things together is amazing.. !
 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
Thanks a lot for making my day so special.. !
 Vers une reprise durable ? 5 février 2017, par Stanley Worrell
Having rewad this I believed iit was really enlightening. I appreciate you spending some time and effrt to put this informative article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it waas still worth it !
 Vers une reprise durable ? 7 février 2017, par Mickie Viera
What’s up to every one, it’s really a fastidious for me to pay a quock visit this site, it contains important Information.
 Vers une reprise durable ? 15 février 2017, par Janelle
Right here is the perfect web site for anyone who wants to understand this topic. You understand a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really will need to_HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that’s been written about for decades. Excellent stuff, just excellent !
 Vers une reprise durable ? 14 février 2017, par Celesta
Way cool ! Some extremely valid points ! I appreciate you writing this post and also the rest of the website is also very good.
 Vers une reprise durable ? 16 février 2017, par Clarice Greco
hello !,I really like your writing so much ! percentage we be in contact more approximately your post on AOL ? I require an expert in this area to resolve my problem. May be that’s you ! Having a look ahead to look you.
 Vers une reprise durable ? 25 mars 2017, par Robyn Pierson
I’m truly enjoying the design and layout of your website. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme ? Fantastic work !
 Vers une reprise durable ? 16 février 2017, par Tiffani
Hi mates, its wonderful piece of writing on the topic of educationand entirely explained, keep it up all the time.
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Magda
It’s hard to find well-informed people on this topic, but you seem like you know what you’re talking about ! Thanks
 Vers une reprise durable ? 18 février 2017, par Rose
Great information. Lucky me I found your blog by accident (stumbleupon). I have bookmarked it for later !
 Vers une reprise durable ? 26 mars 2017, par Renee Mansfield

I loved as much as you’ll receive carried out right here.

The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following.

unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
I am really very impressed to see the way you have done it.. !
 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
That is totally true about it.. !
 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
I am really very impressed to see this.. !
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Minnie

Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.

I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any tips and hints for rookie blog writers ? I’d definitely appreciate it.

 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par
That is so true about it.. !
 Vers une reprise durable ? 18 février 2017, par Harold
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren’t already ;) Cheers !
 Vers une reprise durable ? 31 janvier 2017, par Raymond Malley

What i do not understood is actually how you are no longer actually a lot more neatly-appreciated than you may be now.

You’re very intelligent. You realize thus considerably in relation to this matter, made me in my view believe it from numerous numerous angles. Its like men and women don’t seem to be fascinated unless it’s something to do with Woman gaga ! Your own stuffs nice. At all times handle it up !

 Vers une reprise durable ? 6 février 2017, par Bettie Doll
You are so interesting ! I don’t think I’ve read a single thing like that before. So nice to discover another person with original thoughts on this topic. Really.. many thanks for starting this up. This site is one thing that is required on the web, someone with some originality !
 Vers une reprise durable ? 10 février 2017, par Lionel
It’s really a cool and helpful piece of info. I am happy that you just shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
 Vers une reprise durable ? 12 février 2017, par Minerva
obviously like your website but you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the truth then again I’ll surely come back again.
 Vers une reprise durable ? 27 février 2017, par Vance McArthur
I always emailed this webpage post page to all my contacts, because if like to read it afterward my links will too.
 Vers une reprise durable ? 5 mars 2017, par Eulah
If some one wishes to be updated with hottest technologies therefore he must be go to see this web site and be up to date every day.
 Vers une reprise durable ? 9 mars 2017, par Jaxon
Excellent Recommendations Get Back With Your Ex - How To Inform Your Ex Sweetheart or Ex Sweetheart That You Wished to Get Back Together.
 Vers une reprise durable ? 23 mars 2017, par Earnest
My partner and I stumbled over here different web address and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to finding out about your web page yet again.
 Vers une reprise durable ? 17 avril 2017, par Young Wade
Howdy would you mind letting me know which webhost you’re using ? I’ve loaded your blog in 3 completely different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good hosting provider at a honest price ? Cheers, I appreciate it !
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Dianne
I absolutely love your blog and find nearly all of your post’s to be precisely what I’m looking for. Would you offer guest writers to write content available for you ? I wouldn’t mind writing a post or elaborating on a lot of the subjects you write with regards to here. Again, awesome web site !
 Vers une reprise durable ? 24 février 2017, par Venus
Wonderful beat ! I would like to apprentice whilst you amend your web site, how can i subscribe for a blog web site ? The account aided me a applicable deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast offered bright transparent concept
 Vers une reprise durable ? 24 février 2017, par Marlon
My family members always say that I am killing my time here at web, but I know I am getting experience all the time by reading such pleasant articles.
 Vers une reprise durable ? 12 mars 2017, par Kendra Hursey
Pretty component to content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to say that I acquire actually loved account your weblog posts. Any way I’ll be subscribing on your feeds or even I fulfillment you get entry to persistently quickly.
 Vers une reprise durable ? 10 mars 2017, par Kasey

A fascinating discussion is worth comment. I believe that you ought to write more about this topic, it may not be a taboo subject but generally people do not talk about these issues.

To the next ! All the best !!

 Vers une reprise durable ? 21 mars 2017, par Suzanna

Having read this I thought it was rather enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this content together.

I once again find myself personally spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile !

 Vers une reprise durable ? 21 mars 2017, par Kieran
Thanks in support of sharing such a good idea, post is pleasant, thats why i have read it fully
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Renaldo
My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on various websites for about a year and am concerned about switching to another platform. I have heard great things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it ? Any help would be greatly appreciated !
 Vers une reprise durable ? 4 mars 2017, par Harry
Hello, Neat post. There is a problem together with your site in web explorer, could check this ? IE nonetheless is the marketplace leader and a huge part of other people will leave out your wonderful writing due to this problem.
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Mabel
Saved as a favorite, I really like your web site !
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Shonda
I have read several just right stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how much attempt you place to make any such great informattive web site.
 Vers une reprise durable ? 15 février 2017, par Burton
Hi there ! Would you mind if I share your blog with my facebook group ? There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Many thanks
 Vers une reprise durable ? 22 mars 2017, par Anton
It’s impressive that you are getting ideas from this post as well as from our argument made at this place.
 Vers une reprise durable ? 16 février 2017, par Kathlene
Hi, I do think this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I will return once again since I book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.
 Vers une reprise durable ? 14 mars 2017, par Caitlyn
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you ? Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. appreciate it
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Janna
Wow,this article is good, my sister is analyzing these things, therefore I am going to inform her.
 Vers une reprise durable ? 24 mars 2017, par Veda

Oh my goodness ! Impressive article dude ! Many thanks, However I am experiencing problems with your RSS.

I don’t know the reason why I am unable to join it. Is there anybody getting identical RSS issues ? Anyone that knows the answer can you kindly respond ? Thanks !!

 Vers une reprise durable ? 26 mars 2017, par Felica
It’s going to be end of mine day, however before ending I am reading this great post to increase my knowledge.
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Bev Edye
Hi there colleagues, its wonderful piece of writing on the topic of educationand entirely defined, keep it up all the time.
 Vers une reprise durable ? 30 janvier 2017, par Jada
Unquestionably consider that which you stated. Your favourite justification appeared to be at the web the easiest factor to take into account of. I say to you, I definitely get irked at the same time as folks think about issues that they plainly don’t know about. You controlled to hit the nail upon the top and defined out the entire thing without having side effect , other people can take a signal. Will probably be again to get more. Thanks
 Vers une reprise durable ? 11 février 2017, par Renato
Hello, every time i used to check webpage posts here ealy in the daylight, because i like to gain knowledg of more and more.
 Vers une reprise durable ? 13 février 2017, par Chanel
Hi ! I just would like to give you a big thumbs up for your great info you have got here on this post. I’ll be returning to your blog for more soon.
 Vers une reprise durable ? 24 février 2017, par Mose Koerstz
Hi there ! This is my first visit to your blog ! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a extraordinary job !
 Vers une reprise durable ? 23 mars 2017, par Emmett
Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back ! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone !
 Vers une reprise durable ? 16 février 2017, par Sergio

Hey there ! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.

Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa ? My site addresses a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you ! Terrific blog by the way !

 Vers une reprise durable ? 9 mars 2017, par Yanira
Very quickly this website will be famous among all blog people, due to it’s fastidious posts
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Adam
This excellent website truly has all the info I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.
 Vers une reprise durable ? 21 février 2017, par May
Good day ! This is my first visit to your blog ! We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a wonderful job !
 Vers une reprise durable ? 10 mars 2017, par Berry
Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.
 Vers une reprise durable ? 21 avril 2017, par Vida
On April 3, 2017, the Raleigh SEO Company will be live streaming their Kotton Grammer review and review on YouTube at ?
 Vers une reprise durable ? 30 mars 2017, par Branden Carls

Hello there, I do think your blog could possibly be having browser compatibility problems.

When I take a look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up ! Besides that, fantastic site !

 Vers une reprise durable ? 24 février 2017, par Loreen Degree
Everyone loves what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting ! Keep up the good works guys I’ve added you guys to my own blogroll.
 Vers une reprise durable ? 12 mars 2017, par Raymond Angwin
If some one wants to be updated with most up-to-date technologies after that he must be go to see this web page and be up to date everyday.
 Vers une reprise durable ? 29 janvier 2017, par Philipp
Hello There. I found your weblog the use of msn. That is a really smartly written article. I will be sure to bookmark it and return to read more of your helpful information. Thank you for the post. I will certainly comeback.
 Vers une reprise durable ? 7 février 2017, par Ezekiel
You ought to be a part of a contest for one of the greatest sites on the web. I’m going to highly recommend this website !
 Vers une reprise durable ? 11 février 2017, par Rex Doty
Very good article. I definitely love this website. Continue the good work !
 Vers une reprise durable ? 13 mars 2017, par Chanda
It’s remarkable to pay a quick visit this site and reading the views of all colleagues concerning this piece of writing, while I am also zealous of getting know-how.
 Vers une reprise durable ? 9 février 2017, par Shenna
Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I have really enjoyed surfing around your weblog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon !
 Vers une reprise durable ? 10 février 2017, par Chadwick
Hi Dear, are you truly visiting this website regularly, if so afterward you will absolutely obtain nice knowledge.
 Vers une reprise durable ? 7 mars 2017, par Doyle Turley
Hi there to all, the contents existing at this web page are actually amazing for people knowledge, well, keep up the nice work fellows.
 Vers une reprise durable ? 23 mars 2017, par Shasta Ramsey
Greetings from Carolina ! I’m bored at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch break. I enjoy the information you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, awesome blog !
 Vers une reprise durable ? 11 février 2017, par Rachael
Just want to say your article is aas amazing. The clarity on your put up iss simply great and i could suppose you’re a professional in tthis subject. Well with your permission let me tto clutch your RSS feed to keep up to date with imminent post. Thank you a million and please carry on the gratifying work.
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Jaunita
It’s very trouble-free to find out any matter on net as compared to textbooks, as I found this article at this site.
 Vers une reprise durable ? 17 février 2017, par Tobias
It’s really a cool and useful piece of information. I’m glad that you just shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
 Vers une reprise durable ? 11 mars 2017, par Julienne

Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other websites ? I have a blog centered on the same topics you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my viewers would value your work.

If you’re even remotely interested, feel free to send me an e mail.

 Vers une reprise durable ? 19 mars 2017, par Tressa
Do you have any video of that ? I’d love to find out more details.
 Vers une reprise durable ? 10 mars 2017, par Garland Scholz
You can definitely see your expertise in the article you write. The arena hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. Always follow your heart.
 Vers une reprise durable ? 21 mars 2017, par Claude
Heya ! I know this is kind of off-topic however I had to ask. Does building a well-established website like yours take a large amount of work ? I am brand new to operating a blog but I do write in my diary on a daily basis. I’d like to start a blog so I can share my experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring bloggers. Appreciate it !
Loading
Abonnez-vous à la revue "Démocratie & Socialisme"
Abonnez-vous à la lettre de D&S par courriel
Rejoindre le groupe des amis de  D&S sur lacoopol.fr
Au boulot ! La chronique de Gérard Filoche dans l'Humanité Dimanche